Identification

UMIS Number BG161PO005-3.0.01-0038-C0003
Project Name Общата цел на проекта е да възстанови липсващи звена в екосистемите на ПП Сините Камъни. А именно да възстанови популацията на лалугера (Spermophilus citellus), като основен фактор за поддържане благоприятния консервационен статус на целеви за НАТУРА 2000 тревни хабитати (6210;6230). Чрез възстановяване на лалугера се цели и подобряване консервационния статус на редки видове грабливи птици като Царски орел /A. Heliaca/, Ловен сокол /F. cherug/, Египетски лешояд /N.perhnopterus/ Скален орeл /A.
Beneficiary 119607289 Direktsia na Priroden park Sinite kamani
Funding ERDF ==> Environment
Date of the Contract/Order 02.10.2013
Start Date 31.07.2009
End Date 05.10.2013
Status of Implementation of the Contract/Order of the Grant Closed (completion date)
Location of Performance
  • България, Северна и югоизточна България, Югоизточен, Сливен, Сливен

Description

Brief description
Общата цел на проекта е да възстанови липсващи звена в екосистемите на ПП Сините Камъни. А именно да възстанови популацията на лалугера (Spermophilus citellus), като основен фактор за поддържане благоприятния консервационен статус на целеви за НАТУРА 2000 тревни хабитати (6210;6230).
Чрез възстановяване на лалугера се цели и подобряване консервационния статус на редки видове грабливи птици като Царски орел /A. Heliaca/, Ловен сокол /F. cherug/, Египетски лешояд /N.perhnopterus/ Скален орeл /A. 
Activities
  • Activity: Дейност 1: Управление и изпълнение на проекта: Ръководителят на проекта носи цялата отговорност за планирането, контрола и изпълнението на проекта. Изпълнението на проекта ще стартира със сформиране на екипа за управление (ръководител на проекта, счетоводител и експерт връзки с общественоста) и звено за изпълнение на проекта (Координатор, полеви експерти, ГИС експерт). Екипът за управление организира ежемесечни работни срещи, в които участва и координаторът. Звеното за изпълнение и координаторът провеждат ежемесечни работни срещи. По време на срещите се анализират срещнатите трудности, определя се напредъкът на проекта и се планират следващите дейности., Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 2: Спиране деградацията на пасища и първоначалното им привеждане в благоприятно екологично състояние.: Дейността ще се извърши в два моделни района: Каракютюк с площ 191,7 ха. И Локвата с площ 39,9 ха. Съгласно изискванията за благоприятно екологично състояние на пасищата посочени в Наредба 12 за Агроекологични плащания в НАТУРА 2000 зоните се предвижда да се извърши: - механично премахване на папрати, шипки и храсти. Премахването ще се извърши ръчно (2 човека х 10 месеца през цялото времетраене на проекта) с помощта на моторен трион, храсторез, брадва и сърп. Премахнатата растителност ще бъде депонирана на подходящи за целта места. Ще бъдат оставени единично разпръснати храсти (до 5% от площа), които да бъдат ползвани като укрития на лалугерите по време на тяхното първоначално пускане по местата. Единичните дървета и като цяло съществуваща дървесна растителност няма да бъдат премахвани. - окосяване. С помощта на моторна косачка ще се извърши окосяване (два пъти годишно през 3-те години на проекта) на моделните територии. Сеното ще се използва за изхранване на овцете (описани в Дейност-3). Дейността ще се извърши от двама специализирани работника наети за случая, като ще се контролира от координатора на проекта. Първоначално ще се пристъпи към разчистване на терените от храсти и папрати а след това ще се извършва окосяването им. Окосяването ще бъде съобразено с климатичните условия за всяка година, като ще се има предвид периодът на най-буйно израстване на тревната растителност (юни-септември). Отговорен за изпълнението на дейността ще бъде координатора., Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 3: Прилагане на схема за изпасване на целеви пасища: Първата стъпка при реализацията на тази дейност е да се сключат меморандуми с двама собственици на овце (Приложение А-1,2). Единият от собствениците е неправителствена организация „Фонд за Дивата Флора и Фауна”. Тя притежава две стада от по 200 овце в района на град Котел. Стадата се използват за трансхумация като мигрират до Централен Балкан. По силата на меморандума ФДФФ ще има ангажимент да пашува едно от стадата си минимум 2 месец в годината в местност „Каракютюк”. По същата схема друг собственик на 300 броя овце в района на град Сливен ще има ангажимента да пашува 2 месеца в годината, двеста от овцете си в местността „Локвата”. Основният стимул, чрез който собствениците ще бъдат стимулирани да извършват тази дейност е, че Паркът ще им предостави пасища за използване и те ще могат да получат субсидии по линия на Наредба № 214 от агроекологични плащания, отглеждането на редки породи животни и плащания за дейности в НАТУРА 2000 места. Площите на предоставените пасища ще бъдат съобразени с нормите за пашуване заложени в Плана за управление на ПП Сините Камъни – 2,5 овце на 1 ха. Пасище. Пашуването ще се извършва по график в периода май-септември, като ще се съобразява с бонитета на тревната растителност, периода за провеждане на трансхумация и производствения цикъл на фермерите (след отбиването на агнетата). Стадата ще ползват изградените летни кошари в местностите Каракютюк и Локвата (Дейност-6), където ще има пригодено помещение за овчарите., Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 4: Реколонизация на лалугера в избрани целеви територии: Първата стъпка за провеждане на реколонизация е изпълнението на дейност–1 (привеждането на целевите територии в подходящо състояние за лалугера). Паралелно с това ще се направи проучване и оценка на евентуално останали съществуващи колонии и групи лалугери. Ще се идентифицират точните места за извършване на реколонизацията. За подпомагане правилния избор на конкретните места ще се направят цифрови модели за бъдещо разрастване на колониите и възможностите за осъществяване на връзка помежду им, както и на връзка с равнинните колонии (разположени в долината на р.Тунджа). Следващата стъпка е да се идентифицират и оценят равнинните колонии, които ще бъдат донор на животни. След това ще се пристъпи към улавяне на животни, транспортирането им, заселването и адаптирането им към новите територии. Международно утвърдената подробна методиката, по която ще се извърши реколонизацията, е описана в т 2.5.1. Ключовите моменти от методиката са: Улавяне и пускане на по 250 животни на двете целеви места за период от 3 год. Първата година ще се пускат по 50 животни, които да създадат условия за създаване на нова колония (да изградят системата от тунели). Втората година ще се пусне „основната група” от по 120 животни. Третата година ще се пусне „допълващата група” от по 80 животни. Паралелно ще бъдат прилагани всички дейности за правилно транспортиране, адаптиране, снижаване натиска от хищници и други описани в методиката за реколонизация. Резултатите ще бъдат анализирани и представяни в ГИС база данни. Условията, които са необходими, за да бъде успешна тази дейност са: да се изберат най-подходящите места за реколонизиране, да се открият макар и малки нежизнени колонии на вида, да се идентифицират достатъчно жизнени донорски колонии, да се уловят необходимия брой лалугери с правилна полова и възрастова структура, да се приложат правилно техниките за успешното им адаптиране към новите условия. Изпълнението на тази дейност ще се извърши от организация с опит в подобни дейности, с която ще се сключи договор за изпълнение. Изборът ще се определи след събиране на три оферти. За изработка на цифровите модели ще бъде използван ГИС-експерт., Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 5: Подпомагане популациите на грабливи птици и снижаване на риска за реколонизираните лалугери от тях. : Изкуствено подхранване на хищните птици. Тази дейност ще се извършва 2 пъти месечно през цялото времетраене на проекта. За двата месеца през годината (април и август), през които ще се извършва пускането на лалугери в новите територии подхранването на хищните птици ще става 2 пъти седмично. Подхранванията ще се извършват на съществуващата на територията на парка в местноста Каракютюк площадка за изкусвено подхранване. Подхранванията ще се извършват с високопроходим автомобил с ремарке. За храна ще бъдат идползвани кланични отпадъци от кланицата в село Мечкарево, както и трупове на домашни животни от фермери в околностите на град Сливен. За целта парковата администрация има изградена мрежа за трупосъбиране. За отчитане ефекта от подхранванията и най-вече ефекта върху атаките на хищни птици върху лалугери ще се извършва еднодневен мониторинг след всяко подхранване. Два пъти по време на размножителния сезон на хищните птици ще се отчита техният гнездови успех. Резултатите от подхранванията и ефектът от тях върху реколонизацията на лалугерите ще бъдат анализирани и представяни чрез Географска Информационна Система. Отговорността и изпълнението на тази дейност са поверени на координатора на проекта. За обработка на данните ще се ползват услугите на ГИС-експерт., Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 6: Изграждане на 2 бр. Летни кашли в местностите „Локвата” и „Каракютюк”: Ще бъдат изградени 2 летни кашли за овце в двете целеви територии на проекта (Приложение А-5). Кашлите ще бъдат изградени на мястото и върху основите на бивши овчарници. Ще са с размери 40/20 м., изградени от дървен материал и ще отговарят на условията за отглеждане на 200 овце. Към кашлата ще има изградена и стая за персонала с размери 4/3 м. Ще бъде поставен фотоволтаичен модул за осигуряване на малка електрическа мощност за осветление и малки ел.уреди. За питейна вода ще бъдат ползвани естествени източни. За битовите отпадъци ще бъде изградена септична яма. Кашлите ще бъдат изградени от строителни фирми като за целта ще се ползва за избор на изпълнители чрез набиране на 3 оферти (съгласно НВМОП). Изграждането им ще се осъществи през първата година на проекта. За осъществяването на дейността ще отговаря ръководителят на проекта. Ще се ползват услугите на консултант-юрист., Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 7: Създаване на информационен център на ДПП в местността „Карандила”: Предвижда се да се изгради информационен център с обща площ 58,42 м2 разположен в местността Карандила. Центърът ще представлява монолитна, смесена, скелетна сграда със стомано-бетонни колони, греди, плочи и оградни и разпределителни зидове от кухи керамични блокове, като покривът е с дървена конструкция покрит с битумни керемиди. За целта има изработен идеен проект (Приложение-А-6) и са извършени всички съгласувателни процедури необходими за този етап на изпълнение (Приложение-А-8). След стартирането на проекта ще бъде изработен работният проект. Строителството ще се извърши от строителна фирма, след конкурс съгласно НВМОП, чрез набиране на 3 оферти Предвижда се центърът да включва следните части: - Посетителска част – залата е с площ 42,22 м2 и капацитет 30 човека. Чрез интерактивни табла, постери и макети ще бъдат представени дейностите по проекта и неговата роля в опазването на биоразнообразието в парка. - Офис – помещение с размери 4,08/2,95 м., което ще бъде оборудвано с компютър, бюра, стилажи за съхранение на оборудването закупено по проекта. - Санитарен възел – помещение с размери 2,95/1,05 м., което включва умивалня и WC., Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 8: Изграждане на съоръжения за наблюдение на лалугеровите колонии: Ще бъдат изградени 2 наблюдателници (в двете целеви територии) с размери 5,30/3,40 м. всяка (Приложение А-7). Представляват тип „навес” – дървена покривна конструкция с обшивка и покритие от бардолин. Стените са от дървен материал, с дървени подпори. В стените са оставени отвори, през които ще се осъществяват наблюденията. Подът е от каменни плочи. Изборът на точните места за изграждане на наблюдателниците ще стане през втората година след първоначалното локализиране на реколонизираните лалугери. При избора на място ще се взема предвид възможността за цялостно обхващане на лалугеровата колония, включително и на предполагаемите територии на нейното разрастване. Ще се има предвид и възможността за наблюдение на местата за подхранване на хищните птици, лесният достъп за провеждане на наблюдения от туристи. Наблюдателниците ще бъдат изградени от строителна фирма на базата на НВМОП. За изпълнението на дейността е отговорен ръководителят на проекта., Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 9: Информационни и публични дейности по проекта: Предвиждат се следните дейности: - встъпителна среща с пресконференция - заключителна среща с пресконференция - периодично осведомяване за хода на проекта чрез електронни и печатни медии. - изработка на видеоклип, представящ дейностите по проекта – 7 мин. DVD, 500 копия. - издаване на плакат – пълноцветен, формат 50 х 70 см., тираж 1000 - издаване на дипляна – пълноцветна, формат А4, тираж 3 000. - издаване на стикер – пълноцветен, формат 10 х 10 см., тираж 10 000 - изработка и поставяне на информационни табели за дейностите по проекта – 2бр. - превод на информационните и рекламни материали. Условия, които трябва да бъдат изпълнени, както и други подробности в зависимост от спецификата на всяка дейност. Материалите ще бъдат съобразени с чл.8 от Регламент на Европейската Комисия 1828/2006, съдържащ подробни правила за прилагане на Регламент 1083/2006, Регламент 1080/2006 и Регламент 1084/2006 За изпълнение на дейността отговаря експертът по връзки с общественноста., Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 0.00
  • Activity: Дейност 10: Одит: Избор на лицензиран одитор. Одиторът ще бъде нает чрез директно договаряне и ще извърши цялостно одитиране на проекта. Одитът ще се извърши през последното тримесечие на проекта и ще се приложи към отчета. Отговорен за изпълнението на проекта е ръководителят. Основните стъпки при реализацията на дейността, периодичност, роля на партньорите, -анализ и оценка на изпълнението на дейностите за постигане целите на проекта; - проверка съответствието на изпълнението на проекта с изискванията на националното законодателство и договорите между страните; - идентифициране на рисковете при изпълнението на проекта, за да се подпомогне ръководството на одитирания обект – МОСВ, Contracted Amount: 0.00 , Reported Amount: 0.00

Participating Organizations

Partners None
Contractors
  • Contractor: Stelit - Krastyo Krastev ST, Contracted Amount*: 152 967.35 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: Аsotsiatsia S NESTOPANSKA TSAL "ZELENI BALKANI" - STARA ZAGORA, Contracted Amount*: 49 000.00 , Reported Amount**: 0.00
  • Contractor: Kale auto LTD, Contracted Amount*: 34 375.83 , Reported Amount**: 0.00
Subcontractors None
Members of the Consortium None

Notes:

* The projected contract value may be lower than the reported one because of any of the following reasons:

  • For physical person, the contracted value does not include the employer expenses, which are admissible expenses and are accounted under the project
  • The Beneficiary has reported expense only with an invoice without a contract with the selected contractor
  • The beneficiary has reported over again expenses to the MA

** This column represents the amount of costs claimed by the beneficiary

Indicators

Indicator 1 Изграден информационен център, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 1.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 2 Възстановени тревни хабитати, Measure Unit: ha, Base Value: 0.00 , Target amount: 230.00 , Reached amount: 0.00
Indicator 3 Създадени устойчиви популации на Европейски лалугер, Measure Unit: Брой, Base Value: 0.00 , Target amount: 2.00 , Reached amount: 0.00

Financial Information

Total Project cost 414 996.43 BGN
Grant 409 956.43 BGN
Self amount 5 040.00 BGN
Total actual amounts paid 409 956.43 BGN
Percentage of EU co-financing 85.00 %

Financial Corrections

None

Notes:

1 The quoted value represents the maximum amount of the imposed financial correction. Depending on the performance of the contract, the actual amount of the deducted financial correction may be lower.

2 A financial correction with a zero total value means that it has been canceled as a result of a court judgment.

Procurements

There are no tender procedures

Notes:

All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN